Trimite unui prieten Printeaza pagina

Integrarea SSM in invatamantul universitar: provocari si oportunitati

Viitorii arhitecti, ingineri, profesionisti din domeniul sanatatii si administratori din domeniul afacerilor vor trebui sa fie constienti cu totii de sanatatea si securitatea la locul de munca (SSM) si sa integreze gestionarea riscurilor in viata lor profesionala de zi cu zi, daca doresc sa protejeze sanatatea lor (si a celor din jurul lor) la locul de munca. Cum putem insa garanta ca formarea in domeniul SSM devine parte integranta din invatamantul universitar, si nu ceva cu care tinerii se intalnesc doar atunci cand intra pe piata muncii? Noul raport examineaza provocarile pe care le implica "integrarea" SSM in cursurile universitare si ofera exemple de modalitati imaginative prin care se poate face fata acestor provocari.

Dupa cum subliniaza Jukka Takala, directorul Agentiei Europene pentru Sanatate si Securitate in Munca (EU-OSHA), noul raport este ultimul din cadrul initiativei in curs de desfasurare a EU-OSHA de sprijinire a "integrarii" SSM in educatie la toate nivelurile. "Educatia este esentiala daca dorim sa dezvoltam o cultura de prevenire a riscurilor", afirma acesta. "Insa nu este vorba doar despre a-i invata pe copii si tinerii adulti sa traiasca si sa munceasca in conditii de siguranta. Daca vrem cu adevarat ca SSM sa devina parte integranta din managementul si functionarea intreprinderilor, toti viitorii manageri si profesionisti trebuie sa fie formati cu privire la riscurile inerente rolului si responsabilitatilor acestora."

Integrarea SSM in invatamantul universitar presupune insa o serie de provocari specifice. Adesea, lipsesc cadrele didactice competente in domeniul SSM, precum si materialele didactice in acest domeniu, adaptate nivelului universitar. In comparatie cu scolile, universitatile se pot confrunta cu lipsa mijloacelor financiare necesare pentru dezvoltarea educatiei in domeniul SSM. De asemenea, cursurile universitare pot privilegia metodele de invatare teoretice in detrimentul celor practice, active.

Cu toate acestea, asa cum ilustreaza raportul, anumite exemple demonstreaza ca, la nivelul intregii Europe, SSM reuseste sa patrunda in invatamantul universitar. Printre factorii care contribuie la integrarea SSM in universitati se numara:
- munca in colaborare cu persoane si organizatii receptive (in Germania, de exemplu, o serie de universitati lucreaza in parteneriat pentru a pune in comun resursele in materie de SSM),
- integrarea SSM in cursuri, mai degraba decat crearea unei materii separate (exemplele cuprind includerea elementelor privind SSM in cursurile de inginerie din cadrul Universitatii din Liverpool, Regatul Unit) si
- implicarea studentilor in gestionarea securitatii si sanatatii in mediul lor academic (asa cum este cazul la Institutul de Tehnologie din Dublin, unde liga studentilor s-a implicat in sprijinirea universitatii in vederea indeplinirii obligatiilor sale in materie de SSM).

Raportul prezinta o analiza a tuturor factorilor de succes identificati in aceste cazuri. In final, acesta recomanda dezvoltarea unei "abordari integrate la nivel universitar", care combina educatia in domeniul SSM si al riscurilor cu masurile practice pe care universitatile le iau pentru a oferi un mediu de lucru sanatos si sigur pentru angajatii si studentii lor.

29/06/2010 Agentia Europeana pentru Securitate si Sanatate in Munca
Sursa: Stirimedicale.ro


Sfaturi sanatoase

Evita deshidratarea

Nu trebuie sa astepti pana ti se face sete pentru a te hidrata. Solutia cea mai potrivita este sa bei apa pe tot parcursul zilei pentru a preveni deshidratarea.

vezi urmatorul sfat!

Toate informatiile oferite de site-ul nostru sunt strict orientative. Pentru un diagnostic sigur si un tratament adecvat adresati-va medicului specialist!



© 2010 Sfat Medical. Termeni si conditii